Format SMS

1: Aturan Akaun Sendiri

1.1: Tukar Nombor Telefon

FORMAT: ER4U TUKAR / NomborID / Nombor Baru 
CONTOH: ER4U TUKAR / 1234 / 0129876543 
SMS Ke: 013-2228993 
CAJ: PERCUMA

CATATAN: SILA SMS MENGGUNAKAN NOMBOR UTAMA YANG BERDAFTAR


1.2: Tambah Nombor Telefon

FORMAT: ER4U TAMBAH / NomborID / Nombor Baru 
CONTOH: ER4U TAMBAH / 1234 / 0129876543 
SMS Ke: 013-2228993
CAJ: PERCUMA

CATATAN: SILA SMS MENGGUNAKAN NOMBOR UTAMA YANG BERDAFTAR



2: Maklumat Akaun

2.1: Semak NomborID, Baki Semasa & Jualan Harian

TAIP: BAL
SMS Ke: Number Server 
CAJ SERVER: PERCUMA 
OUTPUT: Nombor ID, Jualan Harian, Baki Semasa (Modal Jualan) 
CONTOH: AgentID: 123 Today Sales: DiGi: 80 Maxis: 230 Celcom: 300, Balance: 89.70 



3: Transaksi Jualan

3.1: Tambah Nilai (SMS)

FORMAT: Nombor Pelanggan[TITIK]Kod Produk 
CONTOH: 01119876543.C10
SMS Ke: Number Server
CAJ SERVER: PERCUMA 
OUTPUT BERJAYA: Success! Celcom Top up: 0139876543 RM10 (successfully top up) BAL: (123.456) 

NOTA: UNTUK PIN, NOMBOR PIN AKAN DIHANTAR KEPADA PELANGGAN. 


3.2: Tambah Nilai Berganda (SMS)

FORMAT: No.Pelanggan[TITIK]Kod Produk[;]...[;]No.Pelanggan[TITIK]Kod Produk 
CONTOH: 0139876543.C10;0129876543.M10;0169876543.D10 
SMS Ke: Number Server
CAJ SERVER: PERCUMA 
OUTPUT BERJAYA: Success! Celcom Top up: 0139876543 RM10 (success) BAL: (123.456)
OUTPUT BERJAYA: Success! Maxis Top up: 0129876543 RM10 (success) BAL: (123.456)
OUTPUT BERJAYA: Success! DiGi Top up: 0169876543 RM10 (success) BAL: (123.456)



4: Masalah Topup

4.1: Semak Transaksi

FORMAT: CHECK[JARAK]Nombor Pelanggan 
CONTOH: CHECK 0123456789
SMS Ke: Number Server 
CAJ SERVER: PERCUMA 
REPLY 1: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 SUCCESS - GOT DN (Dah Masuk)
REPLY 2: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 SUCCESS - NO DN (Tak Masuk)
REPLY 3: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 COMPLETED - GOT DN (Tak Masuk)
REPLY 4: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 COMPLETED - NO DN (Tak Masuk)
REPLY 5: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 PENDING - NO DN (Tak Masuk)
REPLY 6: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 INVALID - GOT DN (Modal Dah Dikembalikan)
REPLY 7: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 INVALID - NO DN (Modal Dah Dikembalikan)
REPLY 8: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 REFUNDED - GOT DN (Modal Dah Dikembalikan)
REPLY 9: 0123456789 - 1) 06/03 0029: RM5 REFUNDED - NO DN (Modal Dah Dikembalikan)
Nota: Jangan ulang transaksi jika menerima 'REPLY 2-5', Hubungi CARELINE


4.2: Laporan

4.2.1: Untuk masalah Berkaitan SERVER, PRODUK, & TOPUP
Careline: 04-7341664

4.2.2: Untuk masalah Berkaitan PENDAFTARAN & TAMBAH MODAL
SMS: 013-2228993